Hjälmfakta

Trafikbloggen Säker cykel

Titta hur en säker cykel skall vara utrustad.

Smarta cykeläventyr

Gillar du breda vägar där du har gott om utrymme att glida fram, eller vill du hellre trixa dig fram längs en smal stig i skogen? Att cykla är kul och fartfyllt, eller rofyllt och skönt. Men oavsett vilket kan även låga farter göra stora skador om olyckan är framme – och då är hjälmen ditt absolut viktigaste skydd. Kolla in våra fem skäl att använda cykelhjälm.

1. Du = din hjärna

Det finns inget ömtåligare än huvudet, och även en liten stöt kan skada hjärnan. Mer än hälften av de som dör i cykelolyckor skulle ha överlevt om de hade haft hjälm på sig. Den vanligaste skallskadan vid en cykelolycka är att man slår i den främre delen av huvudet. I den delen sitter mycket av vår personlighet, bland annat humöret, minnet, koncentrationsförmågan, förmågan att känna medkänsla och så vidare – sidor som gör dig till den person du är. Det är hjälmen och inte huvudet som ska ta emot smällen – så att du kan fortsätta att leva och vara den du är.

2. Laglig cykling

Eftersom cykelolyckor kan ge så stora skador är det i Sverige lag på att alla under 15 år ska ha cykelhjälm. Barn utan hjälm kan bli stoppade av polisen, men får inte böter. Vuxna som skjutsar ett barn utan hjälm kan få böter.

3. Inspirera andra

Om du använder hjälm blir du en cool förebild för andra. Tänk om du kan rädda livet på någon annan, som ser dig med hjälm och också vill vara smart och skydda huvudet?

4. Hjälm för flera äventyr

Din cykelhjälm kan också användas när du åker pulka och skridskor. Då behöver man i stort sett samma skydd som när man cyklar. Mer heltäckande hjälmar kan också användas vid inlines och skateboard.

5. Snyggt med hjälm

Sportiga hjälmar, färgglada hjälmar och hjälmar med attityd. Det finns mängder med modeller för alla huvuden och smaker. Följ modet – använd hjälm!


Välj din favorit

Vill du ha en neutral hjälm, en i din favoritfärg eller en som drar till sig uppmärksamhet? Det bästa är om du har en cykelhjälm som du gillar så mycket att du gärna vill ha den på dig. Prova hjälmen noga i butiken och känn efter hur den sitter. Här nedan beskriver vi några saker du ska tänka på:

  • Storlek
    Viktigast är att inte hjälmen är alltför stor och glider runt på huvudet. Hjälmen får inte heller sitta för tajt. Enligt forskning vid Kungliga Tekniska högskolan ska det gå att vicka en aning på hjälmen. Sitter den för hårt kan kraften från en stöt lättare gå mot hjärnan.
  • Passform
    En hjälm ska passa både med och utan mössa. Därför är det viktigt att det går att finjustera innerstorleken med kuddar eller med en ratt i nacken.
  • Hakbandet
    Det ska vara lätt att ta av och på hjälmen. Spännet till hakbandet ska vara lätt att knäppa fast. Bandet ska vara så spänt att du bara ska rymma ett par fingrar mellan bandet och hakan.
  • Ventilation
    Många och stora ventilationshål gör hjälmen luftigare, men var de sitter och formen på hjälmen spelar också roll. Många hjälmar har en spetsig "ankstjärt" baktill som gör att luften lättare sugs ut ur hjälmen och ventilationen blir bättre.
  • Stötdämpare
    De flesta cykelhjälmar är gjorda av frigolit (EPS). Frigolit dämpar stötarna bra, men när hjälmen åldras eller råkar ut för en kraftig stöt ska hjälmen kasseras. Om du köper en begagnad hjälm är det svårt att se om frigoliten blivit svag eller har spruckit, eftersom den är täckt av hjälmens ytterskal. Hjälmar kan också tillverkas av expanderad polyuretan (EPU). Det är en skummad härdplast som inte åldras av sol och regn och bättre tål stötar. Ett annat material är expanderad polypropen (EPP), som återskapas efter tryck och slag. Spännande är också den nya teknologin MIPS där hjälmar har ett inre rörligt skikt som skyddar bättre mot vinklade stötar. MIPS står för Multidirectional Impact Protection System.
  • Skal
    Ovanpå hjälmens stötdämpande material sitter ytterskalet. Detta kan vara limmat på innermaterialet eller fastgjutet på. Det sistnämnda kallas in-mould och när ytterskalet är fastgjutet så att det även täcker en bit av hjälmens insida kallas det double in-mould.
  • Förvaring
    Det är viktigt att förvara hjälmarna rätt, och inte i solsken eller förråd med temperaturskillnader som gör att plastmaterialet åldras. Bäst att ha hjälmar i mörker och rumstemperatur.

Tävling

Snabba fakta

  • Hjälmen ska sitta stadigt och vara lätt att ta av och på
  • Hjälmen ska täcka panna, bakhuvud och hjässa
  • Spännena ska vara lätta att knäppa
  • Hakspännet är lagom spänt om det ryms ett finger mellan bandet och hakan
  • Det är bra att kunna justera storleken på hjälmen
  • Många lufthål ökar ventilationen
  • Lampa och reflexer ökar trafiksäkerheten
  • Cykelhjälmen ska vara godkänd och CE-märkt